
Nová Kamír arena je hotová, podívejte se na stavbu krok za krokem
Máme hotovo! Nové kolbiště na Borové je připraveno pro svůj provoz.
Po dlouhých měsících plánování, příprav a práce, před námi stojí zcela nová jezdecká jízdárna, která posune trénink našich koní i jezdců v SK Borová na úplně novou úroveň. Výstavba nové jezdecké jízdárny je tedy u konce a první koně již měli možnost nový povrch otestovat a test dopadl na výbornou.
První závodní jezdci budou moci otestovat nový povrch při Letní Borovské všestrannosti, která se uskuteční 1.-3.8. 2025. Na kolbišti o výměře 4 000 m2, 50 x 80 m, si jezdci zajedou jak drezuru, tak parkur. Na kolbišti bude možné postavit dva obdélníky a díky tomu již nebude nutné využívat obdélník travnatý.
Nová jízdárna neposkytne větší komfort jezdcům jen při samotném závodu, ale již při opracování, kdy se opracoviště přesune na původní závodní arénu a nebude se muset opracovávat na travnatém kolbišti. Spolu s halou je pak opracování ideální, zejména pro mladé koně, kteří potřebují více míst.
Další plocha, která se díky výstavbě vylepšila, je zpevněná parkovací plocha pro kamiony. Byla zvětšena, neboť byl potřeba materiál na zvětšení jízdárny, a zpevněna štěrkem. Jezdci tak budou moci pocítit změny k lepšímu ve více ohledech.
Při samotné stavbě jsme si dali záležet na každé vrstvě, aby byl povrch bezpečný, pružný a dlouhodobě funkční – nejen pro trénink, ale hlavně jsme chtěli posunout úroveň našich závodů opět o level výše a poskytnout jezdcům a koním co nejlepší podmínky.
Zdraví a pohoda koní je tím nejdůležitějším a je výrazně závislá na povrchu, na kterém kůň pracuje. Proto jsme se rozhodli neudělat kompromisy. Chtěli jsme prostor, kde se bude dobře cítit jak začínající jezdec, tak zkušený sportovec a samozřejmě náš kůň. Rozhodli jsme se proto spolupracovat s německou firmou OTTO Arena System, která poskytuje jedny z nejlepších povrchů, se kterými se mohou jezdci v dnešní době setkat. Základem jsou speciálně vyvinuté rohože v kombinaci s pečlivě namíchaným pískem s textilií, pro který existuje laboratoř, kde je písek před odvozem vždy pečlivě kontrolován. Kvalitní materiál spolu s profesionálními konzultacemi, které u nás v ČR poskytuje pan Petr Grünthal, nám pomohli posunout naše závodiště o výrazný kus dále.
Jak vzniká jezdecká jízdárna? Podívejte se s námi pod povrch. Doslova.
Když se řekne „stavíme jízdárnu“, málokdo si představí, co všechno to obnáší. Není to jen o navezení písku a ohraničení dřevem. Je to komplexní proces plný výzev, rozhodnutí a přesné práce. Rádi vám ho přiblížíme – krok za krokem.
Všechno začalo jedním snem. A hodně papírováním.
1. Plánování a povolení
Než mohla vůbec začít samotná stavba, čekaly nás týdny příprav:
- konzultace s úřady,
- získání všech potřebných povolení,
- pečlivé plánování technologických kroků,
- výběr spolehlivých dodavatelů a partnerů.
Bez této „neviditelné“ části by žádná stavba nikdy nevznikla.
2. Úprava terénu
Jízdárna vznikla na místě bývalého travnatého opracoviště, které ale velikostně i kvalitou už nestačilo.
- Bylo nutné rozšířit a srovnat plochu do ideálních rozměrů.
- Vzhledem ke kopcovitému terénu to nebyla žádná hračka – odvezeny a navezeny byly tuny zeminy.
- Výsledkem je nejen větší jízdárna, ale i rozšířená parkovací plocha, kterou určitě ocení každý, kdo k nám přijede.
3. Drenážní systém a textilie
Aby povrch vydržel i za deště a nehrozily louže či podmáčení:
- byl vybudován funkční drenážní systém,
- následně jsme položili speciální tkaninu, která odděluje vrstvy a zajišťuje dlouhou životnost povrchu.
4. Štěrkové vrstvy
Pevný základ je naprostý základ!
- Nejprve přišla vrstva hrubého štěrku jako nosná kostra celého systému.
- Poté následovalo dorovnání jemnějším štěrkem, který připravil podklad pro další fázi.
5. Pokládka rohoží (roštů)
Tato fáze vyžadovala největší preciznost:
- bylo položeno téměř 4000 kusů plastových rohoží,
- rošty byly zasypány hrubším pískem, který zajišťuje propustnost a stabilitu.
6. Finální povrch
To, co vidíte a po čem se jezdí, je poslední, ale klíčová vrstva:
- Speciálně namíchaný písek s geotextilií,
- vrstva má cca 10 cm tloušťky a je navržená tak, aby byla pružná, neklouzala, ale zároveň podporovala výkon a chránila klouby koní.
7. Ohraničení a zázemí
I bezpečnost a estetika hrají roli:
- pro ohraničení jsme zvolili betonové obrubníky se zasazenými dřevěnými sloupky a zábradlím,
- okolo bylo položeno dalších 1000 rohoží, které slouží jako pevný podklad pro divácké zóny a vstupy.
A co dál?
Jízdárna je plně funkční a připravená na každodenní provoz, ale tím náš plán zdaleka nekončí.
V přípravě je tribuna pro diváky, plánujeme také věž rozhodčích a další vylepšení, která zvýší komfort a možnosti areálu.
Již v letošním roce se na novém kolbišti bude konat hned několik závodů ve všestrannosti a ve skocích, kompletní přehled a další informace k akcím najdete na webu Sportovního klubu Borová.
31.7. Letní stylová všestrannost
1. - 3.8. Národní závody ve všestrannosti
8. - 10.8. Mezinárodní závody ve všestrannosti Bohemia Eventing Tour
23.8. Letní skokové závody
18.10. Podzimní skokové závody